Найперші дослідження були спрямовані на з’ясування того, які ж давні українські язичницькі свята замінила церква своїми ідеологічними християнськими святами. Результати цього дослідження увійшли в окрему колонку язичницьких календарів, вміщених в книжках Г.Лозко "Українське Язичництво", "Українське Народознавство".
Різдво Божича-Коляди,
Народження Сонця-Дажбога 22.ХII Різдво (Коляда) Різдво Христове 7.I
2 Свято Дани (Водокрес) 2.I Водохреща, Видорщ Богоявлення Господнє 19.I
3 Стрітення 2.II Стрітення Стрітення Господнє.
Блудного сина 15.II
4 Колодій ? Масляна, Колодій 1 і 2 знайдення глави Івана
Предтечі *
5 Новоліття (1 весняний Молодик)
Щедрий Вечір - Щедрий Вечір Обрізання Господнє. Василя 14.І
6 Сорочини 9.ІІІ Сорочини 40 мучеників 22.ІІІ
7 Вербиця (Вербіє) 16.ІІІ Вербна Неділя Вхід Господа в Єрусалим *
8 Навський Великдень 20.ІІІ Чистий Четвер Страсний Четвер *
9 Великдень - Великдень Воскресіння Христове. Пасха *
10 Благовіщення, Свято
Матері-Землі 25.ІІІ Благовіщення Благовіщення пресвятої
Богородиці 7.ІV
11 Благовісник 26.ІІІ Благовісник Собор архистратига Гавріїла 8.ІV
12 Радуниця, Тризниця 30.ІІІ Проводи (Гробки) Антипасха, апостола Фоми *
13 Велика Лада, Красна гора
(Свято пробудження жіночої Любові) 22.ІV 6.V
14 Свято Ярила
(Свято пробудження чоловічої Любові) 23.ІV Юрія Георгія великомученика 6.V
15 Русалії 11.V Зелені Свята П’ятидесятниця, Пресвятої
Трійці *
16 Купайло 21-22.VІ Івана Купала Різдво Івана Хрестителя 7.VІІ
17 Похорон Ярила 30.VІ Петрівка Апостолів Петра і Павла 12.VІІ
18 20.VІІ - Пророка Іллі 2.VІІІ
19 Перший Спас - Медово-маковий. 1.VІІІ І-й Спас (Маковія) Перенесення Хреста
Господнього. Маккавеїв 14.VІІІ
20 Другий Спас — Яблуневий 6.VІІІ ІІ-й Спас Преображення Господнє 19.VІІІ
21 Третій Спас — Хлібний 16.VІІІ ІІІ-й Спас Нерукотворного Образа
Господнього 29.VІІІ
22 1.ІХ Весілля Свічки або
Женитьба Комина Початок церковного
року. Симона 14.ІХ
23 Свято Рожаниць 8-9.ІХ Рожаниці Різдво Пресвятої
Богородиці 21.ІХ
24 Здвиження Землі 14.ІХ Здвиження Воздвиження чесного
хреста Господнього 27.ІХ
25 Покрова Матері-Землі 1.Х Покрова Покрова пресвятої
Богородиці 14.Х
26 ? - Ведення, Видіння Введення в храм
пресвятої Богородиці 4.ХІІ
27 Свято Долі 24.ХІ ? Великомучениці Катерини 7.ХІІ
28 Калита 30.ХІ Калита Апостола Андрія Первозваного 13.ХІІ
29 Велес (Мороз-?) 6.ХІІ Зимовий Миколай Святителя Николая 19.ХІІ
З цього переліку язичницьких народних свят наочно видно, які свята були замінені християнськими святами. Язичницькі назви тижнів: білий (вербний), великодній (світлий), русальний (цвітний), Велесовий, Яриловий, Перуновий та ін. були замінені християнськими назвами: тиждень про блудного сина, про Страшний суд, тиждень про розслабленого, тиждень про сліпого, митаревий, Фомин тиждень, тижні Посту та ін.
Найпідступнішим є спосіб визначення християнською церквою свята Пасхи, яке помилково досі в нашому народі називають язичницькою назвою "Великдень", тим більше, що від "пасхальної" неділі нині визначають дати святкування багатьох інших неєвангельських свят, які вже стали "заручниками" цього біблійного свята: Проводи(Гробки) — язичницька Радуниця, Навський Великдень; Зелені Свята — язичницькі Русалії та ін.
Відомо, що християнська Пасха була накинута на свято Великодня, яке наші предки відзначали або в день весняного рівнодення, або в першу неділю після весняного рівнодення як день перемоги Світла над Темрявою, Тепла над Холодом. В 1997 році — це 23 березня. Знаючи цей принцип визначення Великодня, абсурдом виглядало те, що християнський "Великдень" християни на початку 90-х років відзначали 9 травня, а в 1994 році — 1 травня, майже через півтора місяця після астрономічного весняного рівнодення (для 1994 — 18 березня).
До нас не дійшли відомості про спосіб визначення багатьох язичницьких свят, тому в сучасному календарі українських язичників деякі дати збігаються з датами католицького календаря, який нині ближчий до астрономічного (Ярила - Юрія, Перуна — Іллі та багато інших). Свято Пасху і спосіб визначення її — "після повного Місяця, який настає за весняним рівноденням", християни перейняли від юдеїв разом з усією юдейською релігією. Але юдеї користуються місячним календарем, а християни недосконалим юліанським календарем, який за кожні 128 років пересувається на 1 добу вперед. Ця похибка юліанського календаря призвела до того, що з кожним новим століттям християнська "Пасха" віддалялася від юдейської все далі і далі, хоча спочатку християни її відзначали разом з юдеями. Сьогодні юдеї й християни відзначають Пасху в різні дні...
Це розуміли і астрономи минулого і християнські ідеологи, але ніхто не наважувався змінювати календарну традицію християнської церкви, яка карала за будь-який сумнів, сприймаючи це як єресь — виступ проти бога. Юліанський календар бере свій початок ще з 45 року до н.е.
Про недоліки юліанського календаря знав і папа Григорій ХІІІ, який вирішив виправити похибку, що набігла від 325 року (дати Нікейського церковного Собору, який затвердив юліанський календар для всіх християн).
Похибку в 10 днів, які набігли за тринадцять століть (1 доба за кожних 128 років) Папа Римський Григорій ХІІІ виправив, наказавши, щоб усі католики 5 жовтня 1582 року визнали 15-м жовтня. Похибку майже в 3 дні, які так само набігли за 370 років (45 р. до н.е. + 325 р. н.е.) неграмотні християнські попи на Нікейському Соборі не врахували. Тому її не ризикнув виправити і Григорій ХІІІ, а може просто він цього не хотів...
По суті, у записах Юлія Цезаря значилося, що в рік запровадження нового сонячного календаря (45 рік до н.е.) весняне рівнодення припаде на 21 березня. Цими списками користувалися і християнські попи Римської імперії, називаючи "21-м березня" вже день, який відійшов від справжнього весняного рівнодення на майже 3 дні вперед. Отже, проводячи реформу юліанського календаря, похибку цю Папа Григорій також не врахував. Тому сьогодні усі говорять про те, що 21 березня випадає на весняне рівнодення, хоча, насправді, весняне рівнодення майже завжди — 17-19 березня. Про цю суттєву невідповідність вчені намагаються зайвий раз не нагадувати.
І хоча сьогодні важко певно визначити, що спонукало Папу робити такий ризикований крок, але цією реформою (виправивши календар по Сонцю) Григорій ХІІІ зробив велику послугу усім природним релігіям. Відомо, що після цієї реформи він випустив медальйон, на одному боці якого було вибито рік реформи календаря, а на другому напис: "Папа Григорій ХІІІ найкращий жрець". Може саме тому Східна ортодоксальна церква і відмовилася прийняти реформу, хоч у Візантію були відправлені великі коштовні подарунки. Прохання перейти на реформований календар і дорогі подарунки були направлені також і до князя Острозького в Україну, але і тут реформа не була прийнята. Добре тоді розуміли ортодоксальні християни, що з визнанням цієї реформи, вони одночасно визнають і зверхництво, і владу католицького Риму над усім християнським світом.
Чого тільки не вислухав і не пережив тоді Папа Григорій ХІІІ в часи, коли проводив свою реформу юліанського календаря і, коли пересував 21 березня на той день, на який воно припадало в 325 році н.е. Одні протестанти називали його "Антихристом", інші заявляли, що "Краще розійтися із сонцем, аніж зійтися з Папою!", але протягом п’яти років реформу Григорія ХІІІ прийняли усі католицькі держави, а пізніше, протягом 50-100 років — майже усі протестантські країни.
З держав, в яких державною релігією є "православне" християнство, першою наважилася перейти на григоріанський стиль у 1918 році більшовицька Російська імперія і то, лише тому, аби зліквідувати відмінності між Європою і Російською імперією, утворити "Сполучені Штати Європи" (за ленінським планом) і прискорити "всємірную рєволюцию". За Росією в березні 1918 року на григоріанський стиль перейшла й Україна, очолена Центральною Радою.
Сьогодні "григоріанським" календарем користуються майже усі країни світу незалежно від віросповідання: деякі для міжнародних зв’язків поруч зі своїм державно-релігійним календарем; а країни, в яких переважає християнство східного обряду, користуються числами григоріанського календаря, а святкують за юліанським стилем. Тому християни сьогодні відзначають майже усі християнські свята по два рази на рік — за католицьким і за "православним" календарями: два "різдва", два "розп’яття", два "вознесіння" два "зачаття" і два "обрізання крайньої плоті"...
Якщо вже в 1582 році Папа виправляв на 10 днів, то в 1918 році більшовикам довелося виправляти календар вже на 13 днів. Якби Росія перейшла на григоріанський стиль не в 1918 році, а в 2018 році, то довелося б виправляти календар на 14 днів, а ще через 128 років вже на 15 днів і т.д.
Якби християнська церква східного обряду відмовилася від григоріанського стилю зовсім, і користувалася б далі юліанським календарем, то, за підрахунками астрономів, через 4000 років 21 березня відійшло б уже на цілий місяць від астрономічного весняного рівнодення (на 21 лютого), а через 10 000 років християнська "Пасха" стала б літнім святом; через 23 000 роки вона б перейшла вже на осіннє рівнодення, потім — на зимове сонцестояння і лише через 46 000 років знову повернулася б на весняне рівнодення... Разом з Пасхою по порах року гуляли б усі свята християнського календаря : і Різдво, і "старий" Новий рік (Василя), і Трійця, і "Івана Купала", і Покрова, і навіть "зимовий" Миколай. Тому християни, по-суті, повинні завдячувати більшовикам за перехід на григоріанський стиль; саме більшовики зупинили подальше відсування "православного" різдва від католицького. Тепер християнські попи східного обряду не ризикнуть відзначати в ХХІ столітті "різдво Ісуса" 8 січня за юліанським стилем: "православні" християни їх не зрозуміють і не погодяться ламати традицію. Але час покаже, як вийдуть з цього досить скрутного становища християнські архієреї і митрополити...
Отже, ще раз пересвідчуємося, яку важливу роль в житті будь-якого народу відіграє державно-релігійний календар. Запозичення його від іншого народу (як це сталося у нас,- від юдеїв і греків) часто стає причиною занепаду самобутності того народу, який втратив свій календар. Тому, доки українці будуть перебувати у полоні юдейсько-християнського календаря і релігії, доти будуть можливі відверті цинічні заяви юдейських рабинів, що "всі народи будуть служити тільки Єгові".
Коли ж ми звільнимося від чужих релігійних календарів, які поширюють чужі ідеї і знищують нашу духовність?
Використана література:
Велесова Книга.- К.: Індоєвропа, 1994.
Еврейский календарь на 1993-1994 год для рускоязычных евреев Израиля и СНГ. — М., 1993.
Зелинский А. Конструктивные принципы древнерусского календаря // Контекст - 1978. - М., 1978.
Климишин И. Календарь и хронология.- М., 1985.., 1970.
Куликов С. Нить времен. — М., 1991.
Лозко Г. Українське народознавство.- К.: Зодіак-ЕКО, 1994.
Огієнко І. Українська церква. - К.: Україна, 1993. - С. 148-155.
Православний церковний календар 1997. — К.: Видання української православної церкви Київського патріархату, 1996.
Робертсон Д., Герцог И. История христианской церкви от апостольского века до наших дней. - Т.2. - Пг., 1916.
Селешников С. История календаря и хронология. - М., 1970; М., 1991.
Слово о полку Ігореве. - М.: Молодая Гвардия, 1981.
Біблія